lørdag 16. juli 2016

Telttur med barna på Vestvågøya

I fjor sommer hadde vi planlagt at vi skulle telte ei natt med ungene i Lofoten.
Sommeren 2016 var ikke en av de beste sommerne her i Nord-Norge om vi ser på været, men vi som bor her oppe er forså vidt vant til variabelt vær og relativt kjølige sommertemperaturer.
Så vi tenkte som så at telte skulle vi gjøre uansett.

15.juli 2016 pakket vi sekkene våre og gjorde oss klare for å vandre opp i fjellet.
Ungene fikk bære hver sin sekk med litt skiftetøy, liggeunderlag, drikkeflaske og eldstegutten på da 11 år bar sin sovepose selv.
Vi voksne tok oss av resten av utstyret.

Vi gikk vel drøy halvannen time i rolig tempo og med mange stopp, mer eller mindre rett opp i heia.

Oppe ved et lite vann fant vi en grei plass å slå opp teltet. Guttene hjalp til å sette opp teltet, før vi gikk ned til vannet for å spise kveldsmat.

På kvelden da ungene hadde lagt seg satt jeg og mannen min å så på den nydelige midnattsola. I løpet av natten endret været seg, og det ble regn og en del tåke.
Morgenen etter spiste vi en rask frokost før vi pakket sammen og tuslet hjemmover igjen.

En flott tur og opplevelse for oss alle. Ikke noe langtur, og ikke det beste været, men det er heller ikke alltid de største og mest strabasiøse ekspedisjonene som skal til for å gi ungene gode og nye turerfaringer.
Et lite pust i bakken på tur opp i heia.

I bakgrunnen skimtes fjellet Hoven. Opp dit gikk vi en tur ved en senere anledning.

Yngstemann nyter utsikt over storhavet og kjenner på den friske deilige fjellufta.

Teamwork når teltet skal settes opp. Her må alle hjelpe til.

Guttan på tur ned til et lite fjellvann.

Ikke store fangsten å få, men det er morsomt å fiske uansett.

Midnattsol over Kvalnes

Ut der er selveste storhavet - så langt du kan se.

Vi pakket sammen og tuslet hjemmover på morgenen da vi så at tåka trakk seg mer og mer nedover fjellet. Tåka gjør lufta relativt kald og rå.

Glade gutter på tur hjemmover. Vi var alle enige om at dette skal vi gjøre flere ganger.

Erfaringer vi gjorde oss på denne turen var bla:
- invester i gode ligge underlag
- ha godt med ullundertøy med på telttur her i nord, selv om det er sommer.
- vi skal investere i et bedre telt etterhvert som er lettere å bære. Evt to tomannstelt.