søndag 21. mai 2017

Knusartoppen 624 m.o.h

21.mai:
Søndagsettermiddag/-kveld kjentes beinan liksom litt rastløs. Jeg hørte med min kusisnes datter om ikke hun og broren ville gå til Knusartoppen ilag med meg.
Det ville de, og det ville også 12-åringen min.

Jeg planla nok litt dårlig, for dette ble en senere tur en først tenkt, men, men sånn blir det av og til.

For både meg og ungdommene var dette et helt nytt turmål. Vi fulgte appen til Ti på Topp, parkerte like før Rombaksbrua, og la i vei oppover. Ja, og da mener jeg oppover. Store deler av denne turen var å legge noen høyde meter radig bak seg. Flott trimtur.

Marka var rimleig fuktig og vi tråkket oss tidlig blaut på føttene, men det får man regne med på disse turene nå som snøen har ligget så lenge og så lavt. Det smelter over alt i marka og mose og lyng er stedvis som store svamper...

Lenger opp i fjellet når vi var kommet et godt stykke forbi jernbanelinja, så støtte vi etterhvert på en hel del snø. Noen av disse partiene var glatte og snøen var råtten. Det var ikke like enkelt å få fotfeste i de bratteste snøpartiene, men ved å "hugge" tåspissen inn, så gikk det greit.
På denne turen følte jeg et lite gruff av ubehag pga at det var så pass glatt i de bratteste partiene, men det gikk seg til.

Vel oppe fikk vi ei fabelaktig utsikt innover fjellryggen, inn mot Rombaksbotn og ut mot Ofotfjorden.
Hit blir det absolutt fler turer på meg - når marka har tørka opp noe mer ;-)

















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar