torsdag 18. mai 2017

Sandmofjellet - min første Ti på Topp tur alene

18.mai:
Denne dagen hadde jeg fri, og hadde sånn delvis bestemt meg for at jeg skulle prøve meg på en liten tur alene. Jeg er nok litt pinglete av meg når det kommer til å gå i nye, ukjente terreng uten å ha med meg mitt turfølge - som jo stort sett består av guttan mine på 9 og 12... :-D
MEN denne morgenen strålte sola og som sagt jeg hadde fri. Kunne ikke sitte her hjemme og la en flott turdag gå til spille.

Jeg forhørte meg med ei av de som organiserer Ti på Topp om turen til Sandmofjellet kunne være noe å ta fatt på. Hun sa at dette var garantert en tur jeg kom til å sette pris på.
Gjett om hun hadde rett! Det var en fantastisk tur.

Jeg slet litt med å finne parkering ute på Hergot, så jeg endte opp med å parkere ytterst i busslomma. Absolutt ikke optimalt, men slik ble det nå denne dagen.
Jeg fulgte traktorveien oppover og det var ikke andre lyder å høre enn fuglekvitter - jeg hadde rett og slett skogen for meg selv. Herlig.

Det var svært vått i deler av "blåbærskogen" og jeg var glad for at jeg hadde gode tursko og ullskokker, for jeg trødde meg noe blaut allerede tidlig på turen.
Stigningen oppover i den lille furuskogen var behagelig og lett å gå. Også her oppigjennom var det mye vått, men det gikk greit.

Etterhvert kom jeg til en del større snøpartier, men det var ikke så råtten snø enda at jeg tråkket for mye igjennom.
Under hele turen føltes det som om naturen lå åpen og vid bak meg. Det er slikt terreng jeg liker best å gå i - at det ikke er innestengt og gjengrodd.
Over snøpartiene kom jeg opp på bortimot helt tørt granittberg. Det var fantastisk fint å gå her oppe og bare skue ut mot fjellene og til siden ut mot Ofotfjorden.

Vel oppe var jeg så heldig å få se ei rype. Den var fortsatt hvit i drakten. Jeg satte meg ned og nøt min turgourme´matpakke (rester fra 17.maifrokosten), og ble faktisk sittende der oppe i sola i nærmere halvannen time.
Etterhvert kom det også til fler turfolk.

Denne dagen på Sandmofjellet fremstår som en av de fineste turene så langt i år.
På toppen av Sandmofjellet


Flott skogsvei i første partiet. Mye vakker fuglesang her.

I furuskogen var det mange krokete og flotte røtter og stammer.


Løypa opp er godt oppmerket med orange

Fortsatt mye snø på tur opp. 


Mat smaker sjelden bedre enn når du er  på tur :)


Mektig utsikt og mektig landskap


Et lite glimt av hvor godt det var å kunne nyte vårsola til det fulle oppe på fjellet


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar