lørdag 20. mai 2017

Med guttan på tur til Sandmofjellet

20.mai:
Lørdag 20.mai hadde jeg lovet 12-åringen en tur opp til Sandmofjellet. Vi skulle gå ilag med min kusines datter på 18. i utgangspunktet skulle ikke yngstemann bli med på denne turen, da jeg tenkte det skulle få bli litt tørrere i marka før han fikk ta denne turen.
Det var ikke helt i samsvar med hans planer, og når han sa til meg mens jeg pakket sekken: Æ vil veldig gjerne bli med, om du vil ha meg med mamma.

Selvfølgelig vil mamma alltid ha ungene med på tur. De beriker mine turer enda mer, og når vi strever oss opp noen tunge bakker sammen, så deler vi gleden over å komme oss opp og frem sammen.
Noen ganger surker vi litt, men vi er desidert flinkest på å oppmuntre hverandre og ha det gøy sammen på tur.

Så da ble det lørdagstur på meg, 12-åringen, 9-åringen og datteren til min kusine. Om noen lurer på hva mannen min styrer med mens kjerringa og ungene springer rundt i fjellet, ja så holder han på å bygge garasje med et "hockeyrom" i til guttan :-)

Været denne lørdagen var langt mer ustabilt enn for to dager tidligere siden. Det var alt fra sol, litt regn, muligens et par hagl og en god del vind.
Første del av turen til vi kom midtveis i fururskogen gikk det litt traust for yngstemann, men plutselig løsnet det og beina blei lettere. Turen videre gikk veldig greit.
Oppe på toppen blåste det passe friskt, men med luer og hetter på hodet, og votter på hendene, så fikk vi nu spist lunsjpakken vår.

På tur ned fant vi flere stopp hvor ungene syntes det var verdt å ta noen lengre pauser. Blant annet kastet vi snøball på blink, de silte på mage ned bakker og vi drakk opp resten av kakao pg kaffe på et fint lite platå i forraskogen.


To fornøyde, men delvis forblåste gutter på toppen av Sandmofjellet

Meg og guttan mine

Det var best å holde litt godt på luer og hetter :)


På tur nedover fra fjellet

Det er et røft landskap på toppen av Sandmofjellet. Her ligger store steiner slengt ut som klinkekuler.


Vi tok oss en god pause i sola på tur ned









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar