lørdag 27. mai 2017

Storhaugen, Stortoppen eller Lilletoppen

27.mai:
Den er en fin tursti like her ved hvor vi bor. Den går opp via en gate som heter Moslingsvei, opp i skogen mellom to hus nesten i toppen en lang bakke i Moslingsvei, opp i skogen via St.Hanhaugen, forbi ei lita hytte og så rett opp.
Dette er et veldig bra utgangspunkt for en rask og effektiv trimtur. Her blir rumpe, lår, legger, kondis  og ja tildels armer trent. Armer fordi at om det er glatt er det greit å bruke trærne til hjelp når du skal opp og ned :)

Jeg og Aron tok turen sammen med min kusine sin datter, og hun viste oss et nytt turpunkt som jeg ikke hadde vært klar over tidligere: "Elgtoppen", den er på ca 200 m.o.h og her får du virkelig flott utsikt ut Ofotfjorden. Men her er det viktig å si MEN fra kanten på toppen går det rett ned og fjellet er bare "flåg" nesten ned til det øvre jernbanesporet. Det er ikke et sted du lar barna leke og herje fritt, for å si det mildt.

Her gjelder regelen: "SETT DEG PÅ RUMPA og SITT I RO"

Eltoppen kommer du til når du går videre på stien til venstre for grillhytta på Lilletoppen. Følg den og klatre litt oppover i lett terreng og du kommer frem.

Fra Elgtoppen kan du velge å gå videre til Stortoppen. Den som mange har begynt å kalle for Lilletoppen. På kart står det faktisk Stortoppen om det området.
For å komme til Stortoppen velger du sti mot venstre isteden for å gå samme sti som du kom fra Grillhytta. Fortsett på stien og gå til høyre for ei lita myr og hopp over ei lita kløft i berget.

Dette blir desidert en runde jeg kommer til å gå mye i år.
12-åringen min på Elgtoppen

På tur ned fra Stortoppen har man et fint utsiktspunkt ned mot Holmen og Fagernes