søndag 18. juni 2017

Kart over den lille turløypa mellom Lilletoppen - Elgtoppen - Stortoppen

18.juni:
Da prøver vi noe nytt: Guttan og jeg har forsøkt for første gang å lage et kart ut ifra hvor vi går. Etter tips fra en hyggelig dame i Hålogaland Friluftsråd, så lastet vi ned appen Run Keeper, og så har vi forsøkt å lage et kart med den som utgangspunkt.

Litt usikker på om resultatet ble godt nok, men håper det.
Vi hadde lyst til å vise dere vår faste lille trimrute rett her oppe i lia som går via Moslingsvei, opp i skogen mellom husnr 33 og 31.
Turstien er godt merket med oransje etter å ha vært med på Ti på Topp i 2016.
Isteden for å svinge til venstre mot den lille St.Hanshaugen med den gamle ruinen fra 2.verdenskrig, så går man i retning mot ei lita rød hytte. Bak den svinger man rett opp i lia og følger markeringene.

Når man kommer opp deler stien seg og du kan velge å svinge mot høyre rett opp til Stortoppen (som på et merkelig vis har blitt omdøpt til Lilletoppen de senere år), eller du kan svinge opp til venstre til Lilletoppen og grillhytta. Det pleier vi å gjøre.

Like til venstre for grillhytta går det en sti over en liten bekk. Min mormor på 90 år sier at hun enda kan lengte etter det gode vannet på Lilletoppen. Hit gikk hun mange turer fra da hun flyttet til Narvik i 1952 og så lenge hun var god til beins.

Når du har kommet over den lille bekken følger du stien og begynner etterhvert å klatre oppover på det som vi helt lokalt har begynt å kalle "Elgtoppen".
Jeg har forhørt meg med både mor, min tante og en av mine naboer som alle har bodd her lenge, og ingen av dem kan minnes at denne lille knausen hadde et eget navn.
Der imot er de alle tre helt enige om at Lilletoppen er der grillhytta nå står og Stortoppen er den like over (som folk i senere tid har begynt å kalle Lilletoppen).

Vi går altså ut på "Elgtoppen" en liten svingom og nyter utsikten (OBS: her er det bratt på kanten!), før vi går tilbake et lite stykke på stien vi kom opp på. Der den deler seg går vi til venstre og så følger vi bare den, hopper over ei lita kløft, vandrer opp et par små bakker og så er er vi fremme på Stortoppen der det er et flymerke og ei postkasse.

Her begynner ei lita oppstigning fra Lilletoppen og opp til "Elgtoppen"
Utsikta fra "Elgtoppen" er flott.
Her deler stien seg - en ned til Lilletoppen igjen og en opp til venstre til Stortoppen
Her er ei lita kløft på stien mellom "Elgtoppen" og Stortoppen
Det er viktig å skrive seg inn i turbøkene som ligger i postkassene. Her blei det nu på ei litt feil side, men, pytt, pytt... :)
Her er vi på tur ned til den fine utkiksposten like nedenfor Stortoppen  - mellom den og Lilletoppen

Det er litt bratt enkelte steder, men det er ikke noe problem siden det er mange trær å ta tak i om man trenger det. Ellers kan det være litt glatt sånn som i dag når det regnet. En del røtter som det er lett å skli på.
Mellom Stortoppen og Lilletoppen

Vi svinget innom Lilletoppen på tur ned og tok en liten "pastill" og kafferast

Like her fremme deler stien seg i to på tur ned, og dersom du tar til høyre kommer du til den lille St.Hanshaugen. Der pleide jeg og min morfar ofte å sitte å ta ei brødskive med brunost og drikke kakao :)