søndag 18. juni 2017

Lørdagskveld - tur i tåke og lett regn

Lørdag 17.juni, fra 20.10 og utover:
Det har vært ei hektisk uke denne uken som har vært, og det har ikke blitt tid eller ork til noen turer på ettermiddagene/kveldene.
Været har slått om fra sommervær til noe som ligner litt mer på høst, uten at det har stoppet oss tidligere fra å ha lyst og energi til å gå på turer. Har ikke annen forklaring enn at jeg tror egentlig at jeg har følt mer trøtt og sliten denne uka pga mye kveldsjobbing og diverse arrangement på kveldstid.

Planen var iallfall å komme seg på en liten tur eller to i helga, men når lørdagen sakte men sikkert begynte å gå mot kveld og klokken var blitt rundt nitten, så sa jeg til eldstegutten min at jeg trodde ikke det ble noe tur i dag.
Da sa han: Jeg baker brownies som vi kan ta med!

Hva annet kunne jeg gjøre enn å melde Marit: Aron baker brownies som vi kan ta med på tur!
Meldingen tilbake var klar: Ok, da går vi klokken 20.00 :)

Så slik ble det en fin liten kveldstur på oss opp til gapahuken på Ankenes. Vi valgte løypa som ikke er merket inn på Ti på Topp, men den som går opp i skogen fra lysløypa og via gamle skytebanen og postkassa.
Mye finere tur synes jeg. Skogen her er nesten litt trolsk, og nå som det var duskregn og tåke, så var det virkelig ei herlig, eventyrlig stemning.
Virket som de eneste vi delte fjellet med i gårkveld var en gigantisk elg som krysset stien ca 20-30 meter foran oss, og en måltrost som sang i vilden sky. Aron tok forøvrig lydopptak av måltrosten sin sang slik at vi fikk sjekket hvilken fugl det var opp mot en app som mannen min har på telefonen.

Skal selv laste ned den appen. Det er morsomt å lære seg mer om hvilke fugler vi møter på våre turer. appen heter "What bird", mener jeg.

Uansett er jeg svært takknemlig for at Aron klarte å dra meg og Marit mer på tur i går. Det var deilig å gå i dette været og med den fine stemninga.
Som Aron sa: Dette må være en av de fineste turene jeg har gått på, bortsett fra Hoven da (det er hans tur over alle turer).

Så min refleksjon etter den lille turen i går er igjen - det er ikke alltid været, utsikten eller de mest strabasiøse utfluktene som gir barna de beste opplevelsene, noen ganger er det bare rett og slett stemninga, eller at turen oppleves litt annerledes pga kanskje vær, tidspunkt på døgnet osv.

Motto: Ut på tur aldri sur - uansett vær :)
Her er vi på tur inn i tåka

Marit og Aron oppe på Ankenesfjellet. Det er tydelig at det er lagt ned mange timers arbeid med dugnad der oppe for å bygge opp gode stier, og for at folk skal komme seg tørrskodd over myrene.
Vi sto å lyttet en del til de ivrige og kveldsaktive småfuglene. Dessverre kom vi over en del egg som småfuglene har blitt røvet.
For å få meg og Marit med på kveldstur, så måtte Aron hive seg rundt å bake brownies :)
Det er deilig å gå i tåka - så lenge man har gode stier å følge, og man er i kjent terreng.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar