søndag 11. juni 2017

Knusartoppen 624 m.o.h en søndagskveld i strålende sol

11.juni, kl. 21.00:
Det har vært noen varme dager nå, og jeg synes rett og slett det blir for varmt å gå på fjelltur midt på dagen. Da passer det bedre med en kveldstur for min del.

Jeg spurte Marit, min kusine, om ikke hun ville gå en kveldstur i lag med meg og guttungen min på 12-år. Det ville hun.

Vi brukte god tid opp på Knusartoppen i dag, og vi måtte ta en del stopp for å drikke. Det var ingen ting å utsi på været. Dette er Nord-Norge på sitt beste.
I dag gikk vi langt mer tørrskodd opp enn sist, og snøen hadde smeltet så mye at jeg knapt kunne kjenne meg igjen enda det ikke er mer enn 3 uker siden jeg og sønnen min var her sist.

Løypa har ikke en helt definert sti fra A-Å, og den er bittelitt variabelt merket (dette pga at det har ligget så mye snø så lenge i fjellet), så vi brukte litt tid på å orientere oss, men vi kom oss nå opp.

På toppen blåste det skikkelig friskt, og jeg kjente at vi burde ha hatt med en lett vindjakke.
Vi fant oss et sted i passe le, og fikk spist litt nistemat. mens vi satt og nøt mat og utsikt dukket det opp en liten flokk med reinsdyr noen hundre meter fra oss.

Mens jeg som vanlig springer rundt og fotograferer, så studerte Marit og min sønn alle skytterstillinger de fant fra 2.verdenskrig, og det var ikke få.

Det ble en lang og fin tur, men det var godt å komme litt lenger ned i fjellet hvor vinden roet seg litt.
Spent på om jeg har en veldig trøtt 12-åring her i huset i morgen...
Klamrer meg litt til strofen "Du skal ikkje sova bort summarnatta..." Ja, ja  om det blir bittelitt sent av og til for at vi vil hale ut en søndagskveld og nyte godværet på tur, så tror jeg det nok går greit ;-)

Vi tok flere stopp på tur opp, bare for å trekke pusten og få nyte den herlige kveldssola.

Marit - min kusine, og min sønn. Vi fant oss et sted hvor vi kunne sitte i ly for vinden på toppen

Nord-Norge er bare underbart vakkert, og selvfølgelig er det ekstra fint på en slik solrik dag
Selfie - med fjellryggen videre over til Beisfjorden i min bakgrunn
Min turmat: store oliven og fetaost


Her stumpes det kråke nedover i den myke mosen :)


Vi så en liten flokk med reinsdyr på lang avstand
Marit og min sønn på Knusartoppen
De gamle tyske skytterstillingene ble gransket nøye av disse to. Mest fasinert var de over hvor liten plass de hadde hatt inne bak stillingen

Fortsatt er det en del snø oppe i fjellene
Et lite glimt innover mot Rombakksbotn



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar