fredag 7. juli 2017

Familietur til Brattflogan fra Slydalen

Fredag 7.juli 2017:
I dag hadde vi bestemt oss for å ta turen til Handbergstinden. Ideen fikk vi fra Lommekjent.no. Her ligger det mange turforslag og diverse info om de ulike turene. En meget bra side spør du meg.
Bildet er fra toppen på Brattflogan

Vi har aldri tidligere vært i Slydalen, selv om vi tilbringer hver eneste sommer på Vestvågøy. Skiltet inn til Slydalen er ikke så lett å få øye på, så vi suste forbi først, men heldigvis så 12-åringen vår at det hadde stått på et skilt sammen med skilting om Skytebane.
Til de som skal ta denne turen: HUSK å ta med 30 kr. Det er privat vei, og de står for veivedlikehold selv ergo betaler besøkende en liten sum for å kunne få bruke veien.

Det var mye sau med lam oppigjennom hele dalen, så det er viktig at besøkende kjører rolig og pent innover.
Lengst inn ved veiens ende fans en liten parkering. Vi gikk gjennom en port og fulgte en traktorvei et kort stykke før vi tok av på sti opp mot venstre.
Stien er meget godt opptråkket og lett å gå. Tydelig at den holdes godt vedlike av blant annet sau  - mye sauskit :)
Jeg vil si at dette er en av de bedre turstier jeg har gått på, åpen, fin og svært godt underlag. Vel oppe bestemte vi oss for ikke å ta av til venstre og gå ut mot Handbergstinden, men heller ta den på tur hjemmover. Vi fulgte altså sti videre mot høyre og over et langstrakt flatt område - Venndalsjordet. Her passerte vi et par små vann, og det var bare helt fantastisk flott der oppe.

Det ligger flere små vann oppe på fjellsletta
Etterhvert begynte vi på en ny liten stigning. Her lå det fortsatt et par små snøflekker igjen, til barnas store glede.

Det er ekstra morsomt med snø midt på sommeren

Når man går  ilag med noen med ganske små føtter og ikke fullt så lange bein, så er det viktig å legge inn en og annen "pust i bakken". Totalt ble det tilbakelagt ca 8,5 -9 km denne dagen, men da hadde vi gått en del på kryss og tvers oppe i fjellheimen og utforsket terreng og diverse små og store knauser :)

Vel oppe kunne vi se Hoven bakover mot høyre. Hoven er for de som har lest bloggen vår, mine barns favorittfjell, og at vi skal avlegge en visitt der også i år er en selvfølgelighet.
Utkikkspost med nydelig utsikt i alle retninger. Blant annet mot Hoven til høyre bak i bildet, og mot Borg bak til venstre

Fra utkikksposten og frempå kanten/toppen av Brattflogan gikk det en fin og tydelig sti. Kun snakk om 150-200meter. Det er absolutt verdt å gå ut dit og ikke stoppe opp på første utkikkspost, som jeg så at noen andre turgåere gjorde.

Fremme på toppen lå det en diger kampestein som vi klatret opp. Det var enklest å klatre opp mellom ei lita sprekk i steinen for å komme opp på toppen.

For å komme opp på beste utkikksplassen klatret vi opp mellom ei sprekk i en diger kampestein

Oppe på selve steinen åpnet det seg en helt fantastisk utsikt ned mot Valberg og utover havet.
Steinen var stor og flat på toppen, så vi satte oss ned her for å spise og drikke kaffe/kakao.
Flott å sitte på den flate digre steinen. Det v ar som om det var tilrettelagt for å kunne ta seg et godt måltid her og nyte utsikten ut over havet og ned mot Valberg
Guttene og meg oppe på Brattflogan
Jeg er glad at jeg har lært av tidligere turer å ha med nok av varmt tøy i sekken. Vi fikk faktisk bruk for både luer, hansker, ekstra fleece og vindjakker. På turen opp gikk vi kun i ulltrøyer, men alle som går en del i fjellet vet at man går seg varm opp og på toppen blir det ofte trekkfullt og kjølig. Spesielt når man setter seg ned ei lita stund.
Der nede ligger Valberg
Ekstra flott var det at vi fikk oppleve ørna på svært nært hold. Det er en utrolig majestetisk og gigantisk fugl. Ikke var den redd heller...
Vi fikk akkurat et lite "knips" av ørna før hun seilte videre mot neste topp

På tur ned valgte vi å gå en liten ekstra runde og opp og ut på enda en liten topp. Utsikten herfra var også meget flott. Vi kunne se hele Borg, og hadde egentlig særdeles fin utsikt 360 grader
I og med at turen i dag ble todelt, så har jeg valgt å lage et bildeinnlegg om turen opp dit, selv om de nok bør sees under et.

Begge disse turene vil jeg anbefale på det sterkeste for familier med barn i skolealder. Tenker at yngre barn også kan gå denne turen dersom de er vant å gå, og at man tar mange nok pauser. Iallfall er Handbergstinden et velegnet turmål for barn i ulike aldre, tenker nå jeg.

Her er kart fra Lommekjent.no til Brattflågan og her er kart over sti til Handbergstinden. Dersom du ønsker en meget kort og enkel tur tar du av like til venstre etter å ha kommet opp stigningen fra Slydalen og går opp og ut på Kvanntinden på 403 m.o.h. Det var det vi gjorde på tur ned.

Far og sønner på tur ned fra Brattflogan

Yngstemann i turfølget med nydelige fjellformasjoner i bakgrunnen