tirsdag 11. juli 2017

Tur til Finnkjerka 392 m.o.h, Veten 414 m.o.h og Sjurbakkan

11.juli 2017:
Vår tur i dag ble bestemt at skulle gå til Veten (står skiltet med Vetten, men lokalt kalles denne toppen for Veten). Den ligger i fjellheimen over og mellom Torvdalshalsen, Alstad og Indrepollen.

Vi parkerte ved ungdomshuset i Torvdalshalsen (gult eternittkledd bygg i svingene ned mot Borge, etter skilt med Sletteng).

Her fra la vi turen opp langs en meget godt opptråkket sti. Turen gikk i variert terreng, uten noen utfordringer. Yngstemann trengte seg noen pust i bakken og et par slurker vann et par steder, men ellers gikk det egentlig radig unna oppover.

Det var en del skilt oppigjennom, men disse var så si helt utvisket. Når terrenget flatet ut oppe på 383 m.o.h kom vi til en varde og en postkasse. Blei litt usikker her på hvor vi egentlig var kommet, MEN det sto "Finnkjerka" i turboka.
Boken i postkassa var merket med Finnkjerka.
Uansett fant vi ut at vi skulle vandre videre utover langs nydelig, gresskledd fjellkam i retning mot Alstad. Vi fant ut at det var dette som måtte være Alstadtuva. Stien gikk fint utover kammen og det var luftig enkelte korte partier på ene siden, men ikke slik at det var bekymringsfullt i forhold til barna.

Stien ut til Alstadtuva følger mer eller mindre denne kammen

Frempå kanten valgte vi å sette oss ned for å spise en bedre lunsj, bestående av tynne polarbrød, strandaskinke, smøreost, salat og brie. Så mens vi satt der kom en ørn og sirklet ganske nært over oss.
Utsikten vi hadde var ut mot Eggum, Vestresand, helt ut til Høines, ned mot Alstad og Limstrandkrysset.

Etter en god pause i fin sol, og passe lun bris, så gikk vi tilbake langs kammen og opp mot Veten.

Enkelte steder går det høvelig rett ned på ene siden. Slakere på andre.
Fjellet virker noe porøst utpå kanten, så barna fikk klar beskjed om å holde seg på stien
På Veten var utsikten nydelig utover Borg og ned mot blant annet Aaland Gård.
Det er bratte partier på begge sider av toppen, så ikke noe sted å la barn springe og herje helt fritt, men platået på toppen er så pass bredt at det er god plass å boltre seg på - under tilsyn ;)
En liten edderkopp på buksen skapte både interesse og bittelitt bekymring

Jeg og guttene mine anbefaler denne turen på det sterkeste til andre barnefamilier. En lettgådd og flott tur, men fantastisk utsikt i mange ulike retninger. Kan være kjekt å ta med et kart, slik at barn (og voksne også forsåpvidt) kan få en oppfatning av hvilke steder det er de har utsikt til dersom dere ikke er kjent i området.
Alle mann ville ut å prøve å stå på en stein som stakk ut med bare flog rett unde

Det går rimelig rett ned her, så barna fikk ikke stå der nedpå steinen alene

Gubben min og jeg måtte også "prøve" steinen

Vi kjente at vi hadde lyst til å utforske fjellområdet litt mer før vi dro hjem, så vi vandret av gårde etter noen små røde markeringer. Turen gikk over et lett terreng, med mye stein og lyng.
På leit etter små fine steiner. Lommene til guttene blei etterhvert fulle av småstein fra fjellet.
Vi valgte å gå noe vekk fra de røde markeringene og mer mot venstre og opp mot et knaus/topp. Her frempå var berget bratt og porøst, og det gikk bratt ned mot Torvdalen. Fasinerende parti.
Derfra og videre gikk vi oppetter en sti som gikk langs kanten et stykke, så valgte vi å skrå mer opp mot venstre og etterhvert på tvers av et par ganske tørre myrområder, med sikte på å komme inn på stien vi hadde kommet opp når vi gikk til Finnkjerka/Veten.

Med andre ord gikk vi utenfor sti, men landskapet er så åpent at det var lett å orientere seg om hvor vi skulle gå. Det var egentlig veldig godt å gå i lyngterrenget utenfor opptråkka sti. Enkelte partier var det mye småstein, men det var mykt å gå på da det lå et tykt teppe av mose over det hele.
Her vandrer vi over ei ganske tørr myr, etter å ha passert et mosegrodd steinområde. Eldtsemann sprang nedover myra - det var godt og mykt underlag.

Dagens tur ble passelig lang. Vi tilbakela 1,2 mil etter å ha vandret litt på kryss og tvers i fjellheimen.
Vi liker det litt sånn - ikke bare følge ei ferdig rute, men også ta ting litt på sparket og utforske terreng og områder dersom det er vær og tid for det.